Robotika

Kommunikáció és mérés

A felhasznált kép forrása: https://pixabay.com/hu/k%C3%A9z-emberi-robot-touch-k%C3%A9zmozdulat-3308188/, 2018. 10. 14.

Robotkommunikáció és mérés

A 11. A osztály második napja a paraméterekkel kezdődött, mert ez szükséges volt a további feladatokhoz. Ezek után következett a robotok kommunikációja, majd mértünk az érzékelőkkel, és a végén a változók használatának megmutatása után képernyővel kapcsolatos feladatokat is el tudtunk végezni.

Paraméterek

Az alábbiakban azt kellett megoldani, hogy a robot egy akadályhoz, jelen esetben szekrényhez közeledjen, eközben mérje a tőle való távolságát, és a sebessége ezzel az értékkel egyezzen meg. Amikor elérte a 10 cm-es távolságot, tolasson hátra. A feladat megoldása paraméterátadással volt lehetséges.

A következő feladatban a robot a fényintenzitást mérte, és ennek megfelelően alakult a sebessége.

Az alábbi feladat a biztonsági riasztó elkészítése volt. A robot egy kör közepén állt, és ahányszor betettük a lábunkat a körbe, hangjelzést adott. Természetesen a ultrahangos távolságérzékelőt kellett felhasználni a feladat megoldása során.

Az utolsó paraméteres feladatban pedig a robot egy körön haladt, és ha akadályt érzékelt, megfordult.

Robotkommunikáció

Mind a négy robotunknak adtunk egy nevet, és bluetoothos kapcsolatot létesítettünk két-két robot között. Az egyik robot volt a küldő, a másik a fogadó. Elkészítettük azt a programot, amellyel az egyik robot kerekeinek forgásszögét át tudtuk vinni a másik robotra.

Kimentünk a folyosóra, és az egyik robot segítségével távirányítós autóként irányítottuk a másikat.

Mindezek után kipróbáltuk a robotszumót, több mérkőzést is lejátszottunk. Az első videó a kezdeti próbálkozásunkat mutatja, a második pedig a legtaktikusabb mérkőzésünket. Ezek után további két menet látható.

A következő feladatban robotkommunikációt felhasználva mértünk. Az egyik robot végighaladt egy asztalon, amelyen különféle nagyságú csíkok voltak. Mérte a fényintenzitást, és ennek eredményét közben egy másik robot kiírta a képernyőjére.

Megnéztük a Lego szoftver különféle mérési lehetőségeit. Ezek után a maradék időben a képernyőkezeléssel foglalkoztunk.

A legérdekesebb feladat a következő volt. A robot végigment egy asztalon, amelyen különféle vastagságú csíkok voltak felragasztva, eközben a képernyőjén kirajzolta a vonalvastagságot.

Felhasznált irodalom: Kiss Róbert: A MINDSTORMS EV3 robotok programozásának alapjai, Budapest 2014. 

BGSZC Berzeviczy Gergely Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakgimnáziuma
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el