Robotika

Érzékelők, vezérlési szerkezetek

A felhasznált kép forrása: https://pixabay.com/hu/robot-technol%C3%B3gia-modern-feh%C3%A9r-2587571/, 2018. 10. 10.

Robotika

A Kódolás Hetén a 11. A osztály két csoportja, az A és a B csoport 2-2 napot töltött robotikával, mindkét napon 7 tanórájuk volt. Mivel előzetes tudásuk a mozgás volt, ezért az első nap az érzékelőkkel és a vezérlési szerkezetekkel foglalkoztak. Mindkét csoportban csapatokban dolgoztak, tehát együtt kellett működniük egymással. Sok érdekes feladatot oldottak meg, melyből az alábbi, a csapatok munkáját prezentáló videók mutatnak be egy párat.

Fényérzékelők használata

Egy kezdő feladat az volt, hogy menjen a robot végig három fekete vonalon, és a harmadik után álljon meg. A feladatnál a fényintenzitást a fényérzékelő segítségével mértük.

Ebben a feladatban a fényérzékelő segítségével elment a robot az asztalig, hátratolatott, majd fordult 180 fokot és ismét elment az asztal végéig. Az eredmény nagyon látványos volt, így könnyen nagy sikerélményhez jutottak a tanulók, amely motiválta őket a következő kihívásra.

Ultrahangos távolságérzékelő, giroszkóp, timer

Egy teljesen egyszerű feladattal kezdtük, álljon meg a robot egy akadálytól 10 cm-re.

A következő feladat kombinálta a fényérzékelő, a távolságérzékelő, a giroszkóp és a timer használatát. A robot előre ment egy akadálytól 25 cm-nél kisebb távolságra, várt 3 másodpercet, jobbra fordult, és a vonalnál megállt.

Hasonló volt az alábbi feladat is, de kiegészült egy hangjelzéssel. A robotnak a második vonalnál balra kellett fordulnia, majd elmenni egy akadálytól 10 cm-re, majd ismét balra fordulni, és az első csíknál hangjelzéssel megállni.

Vezérlési szerkezetek

A következőekben elkezdtük használni a ciklus és az elágazás blokkokat. Az egyik feladatnál bevetettük a véletlenszám generátort, és osztályzatokat sorsoltunk a robottal.

A következő feladat a szabadulószoba. Szigetelőszalaggal egy zárt síkidomot készítettünk, amelyből a robotnak nem volt szabad kijutnia. A megoldás nagyon egyszerű volt, ha a robot érzékelte a csíkot hátratolatott, majd megfordult.

Az egyik tanuló módosította az előző feladatot úgy, hogy egy partvis és az ütközésérzékelő segítségével tolta vissza a robotot a helyére.

Az alábbi feladatban a robot, amikor útja során találkozott egy vonallal, hangjelzést adott.

A nap egyik legnagyobb fénypontja volt a lábkövető robot. A feladat megoldása nagyon egyszerű, ha a robot 40 cm-en belül akadályt észlel, akkor induljon el előre, ellenkező esetben lassan forogjon. Az egyik tanuló megpróbálta a robotot kutyaszerű viselkedésre bírni.

A feladat módosításaként a robot a fényt követte. Sokaknak nagyon tetszett ez a látványos megoldás.

A pihenés alatt még játékra is volt idő. Az egyik csapat mentőautót csinált a robotból.

Néhány képernyőkép a megírt programokról:

Felhasznált irodalom: Kiss Róbert: A MINDSTORMS EV3 robotok programozásának alapjai, Budapest 2014.

BGSZC Berzeviczy Gergely Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakgimnáziuma
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el